Een aantal jaar geleden gaf ik een presentatie over trends in de gezondheidssector. Een van mijn belangrijkste conclusies toen was de fundamentele verschuiving naar een model van ‘Health as a Service’. Het klassieke scenario waarin je naar de dokter gaat zodra je ziek bent en een herstelgerichte behandeling krijgt, begon al af te brokkelen. De internetgolf zorgde ervoor dat patiënten zelf onderzoek konden doen naar hun aandoeningen en advies van lotgenoten konden inwinnen. Niet lang daarna ontstond een beweging waarin mensen – alleen of in groep – hun gezondheid proactief in eigen handen namen, soms zelfs zonder directe aanleiding.
Deze evolutie leidde tot een nieuwe dynamiek: gezondheidsdienstverleners, inclusief overheden en dokters, werken steeds meer samen met patiënten om hun gezondheid levenslang te monitoren en zo continu op peil te houden. Het idee van preventie en gepersonaliseerde begeleiding – van ‘cradle to grave’ – werd toen al voorzichtig naar voren geschoven.
Deze voorspelling deed ik nog vóór de doorbraak van machine learning en de individuele toegang tot artificiële intelligentie (AI). Toch waren er al andere aanwijzingen. De biotechnologie maakte gepersonaliseerde behandelingen steeds haalbaarder, en gadgets en apps overspoelden de markt. Deze tools boden mensen mogelijkheden om hun gezondheid te monitoren en advies te krijgen – soms zelfs op initiatief van traditionele zorgverleners.
De stand van zaken
Waar staan we nu? Hoewel we nog niet volledig in het Health-as-a-Service-model zitten, zijn de contouren duidelijk zichtbaar. Budgettaire noodzaak drijft de focus op preventie steeds verder op. Om de druk op het zorgsysteem te verminderen, worden nu al stappen gezet richting gedragssturing. Het is niet ondenkbaar dat we in de toekomst sanctiebeleid zien voor wie bewust buiten de lijntjes kleurt – denk aan de discussies rond alcohol achter het stuur. Hoewel ik persoonlijk geloof in de autonomie van individuen, zullen er meer ‘nudging’-initiatieven komen om gezonder gedrag te stimuleren.
Daarnaast biedt artificiële intelligentie ongekende mogelijkheden. Vandaag wordt AI vaak als alternatief voor deskundig advies gebruikt, deels vanwege toegankelijkheid en deels vanwege vergelijkbare kwaliteit. Het is slechts een kwestie van tijd voordat zorgverleners – inclusief dokters – AI volledig integreren in hun diensten, met proactieve begeleiding die verder gaat dan acute zorg.
Health-as-a-Service
Health-as-a-Service, vergelijkbaar met softwaremodellen vanuit de Cloud, klinkt misschien futuristisch, maar is dat niet. Het is expliciet de natte droom van een groot aantal tech-entrepreneurs om onze hersenen te koppelen aan de Cloud om ons lichaam beter te monitoren en beheren. Of dat wenselijk is, valt te bediscussiëren, maar het zou zeker helpen bij efficiëntere zorgverlening en een duurzamer gezondheidsstelsel – een cruciale pijler van onze welvaart.
Hoe deze samenwerking tussen AI, dokters en patiënten precies zal werken, is nog koffiedik kijken. Maar met AI-assistenten, robotica in de zorg (zoals recent getest door i-mens), en talloze nieuwe toepassingen staan we nog maar aan het begin van een ingrijpende transformatie. Eén ding is zeker: de manier waarop we omgaan met onze gezondheid zal nooit meer hetzelfde zijn.
Leave a Reply