Een aantal jaren geleden vroeg een klant me hoe ik tegen de toekomst van Facebook aankeek. Ik formuleerde toen de boude stelling dat Facebook vroeg of laat irrelevant riskeerde te worden. De geschiedenis geeft me tot dusver ongelijk. Als goede toekomstdenker verfijn ik graag mijn meningen achteraf, dus hierbij: wat ik toen bedoelde is dat de dominante speler steeds wordt aangevallen op nichemarkten, waarvan je niet op voorhand kan voorspellen hoe belangrijk deze op termijn zal worden. Facebook en andere kanalen zijn zich daar uiteraard van bewust, en kijken dus -net als ik- met argusogen uit naar de new kids on the block.
Ik ben sindsdien deze markt en de ontwikkelingen erin wat uit het oog verloren. Voor een voorbereiding op een les ging ik echter nog eens een kijkje nemen, en werd wel heel erg verrast. Sommige platformen die ik vooralsnog niet kende zijn al heuse concurrenten geworden, en de nieuwe die sinds vorig jaar zijn verschenen hebben zich prima weten nestelen in een volledig nieuwe niche -net geen ‘blue ocean’, maar zo goed als.
Ik heb een al bij al summier overzicht en de conclusies die ik eruit trok in een infographic gegoten. Benieuwd hoe deze initiatieven zich zullen ontwikkelen in de komende jaren, en of de trends zich zullen bevestigen…
Leave a Reply