Ik ben eerder wat men een abstracte denker noemt. Vaak heb ik veel concrete voorbeelden nodig voordat ik kan begrijpen welke praktische mogelijkheden iets kan bieden. Gedurende de jaren heb ik wel geleerd om me meer met praktische zaken bezig te houden, maar het zit niet in mijn aard.
Dit geldt ook voor de praktische toepassing van AI in het onderwijs. In mijn eerdere berichten onderzocht ik het onderwerp vanuit een breed perspectief – noodzakelijk, maar niet erg nuttig voor een leraar die binnen twee weken weer voor de klas staat en op de een of andere manier AI wil integreren in de les. Gelukkig geef ik nu les in een nieuw vakgebied – public relations – dat zeker de invloed van een ChatGPT zal ondervinden. Ik kan dit onderwerp zeker in de lessen behandelen om een beter begrip van AI te bevorderen, gekoppeld aan praktische oefeningen in het efficiënt en kritisch omgaan met deze nieuwe tools. Desondanks voel ik dat ik iets mis. Er zijn aspecten die mijn petje nog te boven gaan.
Totdat ik deze TED-talk zag van de sociale ondernemer Sal Khan, oprichter en CEO van Khan Academy. De missie van deze organisatie is wereldwijd betaalbare en op maat gemaakte toegang tot kennis te bieden aan studenten, dus het is niet verrassend dat ze de mogelijkheden van AI nauwlettend volgen met het oog op deze missie. Wat misschien verrassend is, is hoe snel de Academy haar aanbod heeft aangepast aan de nieuwe mogelijkheden.
Wat er nu al mogelijk is
In zijn TED-talk hieronder beweert de oprichter en CEO van de Academy, Sal Khan, dat AI nu al in staat is om matige leerlingen naar uitmuntendheid te begeleiden. AI-gestuurde chatbots binnen een leeromgeving zijn er niet alleen om correcte antwoorden te geven en leerlingen op fouten te wijzen; volgens hem kunnen ze doordringen tot de redeneringen van de leerlingen bij het formuleren van antwoorden en hen begeleiden om de juiste redeneringen te gebruiken.
Dit geldt niet alleen voor exacte wetenschappen, zo blijkt. In zijn speech geeft hij het voorbeeld van leerlingen die samen met ChatGPT een verhaal schrijven, waarbij het systeem ervoor zorgt dat de leerling consistentie behoudt in de verhaallijn; of de mogelijkheid van een andere leerling om in gesprek te gaan met The Great Gatsby zelf om erachter te komen waarom hij aan het einde van het verhaal mijmerend naar de lichten aan de overkant van het meer staart. Dergelijke discussies kunnen in de toekomst ook plaatsvinden met historische personages.
Toekomstige mogelijkheden
In gesprek gaan met historische figuren helpt om historische contexten en belangrijke verschuivingen op een andere – hopelijk betere, daar kan ik niet over oordelen – manier in de lessen geschiedenis te integreren. Maar kan het ook helpen om autonoom een mening te vormen en een standpunt te verdedigen? Volgens Khan wel. Hoewel AI voorlopig geen mening heeft, kan het er wel een formuleren en deelnemen aan een zinvol debat met de leerling (en zijn leraar), door stellingen in twijfel te trekken of alternatieve interpretaties voor te stellen. De bedoeling blijft om leerlingen te helpen zelfstandig na te denken.
De Academy leert het systeem ook om zelf na te denken, zo blijkt. Gewoon door het systeem meer tijd te geven. De paar seconden die ChatGPT nodig heeft om een tekst te genereren, zijn voor het systeem niet genoeg om kritisch te zijn ten opzichte van zijn antwoord en het te verfijnen voordat het op het scherm verschijnt. Een van de ingenieurs van de Khan Academy had daarom het idee om het systeem wat meer tijd te geven, met wel merkwaardige resultaten.
En de leraar in dit alles?
Kahn wijst op de kansen voor leraren om AI te gebruiken om praktische taken over te nemen. Het creëren van lesmateriaal, het opstellen van examens, het automatisch volgen van individuele leerlingenvoortgang behoort allemaal tot de concrete mogelijkheden. Hij blijft echter enigszins vaag over de toegevoegde waarde van de leraar, die ongetwijfeld een nieuwe invulling zal krijgen, zo niet volledig in twijfel zal worden getrokken door sommigen (een gedachte die niet nieuw is, zoals blijkt uit een recente post van Yves Demartelaere).
Dat zal de toekomst moeten uitwijzen, stelt hij impliciet. Wat vaststaat, is dat de evolutie onstuitbaar is, al was het maar omdat we niet kunnen toestaan dat mensen met slechte bedoelingen de ontwikkeling van AI misbruiken. We kunnen er maar beter voor zorgen dat we het in de gewenste richting sturen, en waar beter te beginnen dan in het onderwijs? Ik hoop dat ik er in mijn opdracht voor het komende schooljaar wat wijzer uit zal worden, ondanks mijn beperkte, maar al bij al nog menselijke brein.
(artikel gedeeltelijk onder eindredactie van ChatGPT3.5)
Leave a Reply