Vorig jaar kwam ik een beetje toevallig, maar geheel moedwillig in het onderwijs terecht. Na meer dan twintig jaar in grote en kleine ondernemingen en een paar jaar als zelfstandige was ik toe aan iets anders. Ik werd bediend…
Toeval op niet kwam ik op een school terecht met een bovengemiddeld aantal zij-instromers. Dit jaar starten we zelfs met 40% leraren die ervaring hebben opgedaan in de privé, waarvan velen zoals mij nog maar pas de stap hebben gezet. Gemiddeld hebben ze 12 jaar ervaring buiten het onderwijs. Deloitte, Tui, Cisco, Stad Gent, Inbev, Dreamland, JBC, ING of zelfstandig acteur of performer: de leerkrachten komen echt uit alle branches en sectoren. Ik vertoef in een bont gezelschap 😉
Er is veel te doen om zij-instromers de laatste tijd. De toegevoegde waarde van hun ervaring wordt vaak als voor de hand liggend gezien, maar is dit wel zo? En hoe kijken de collega’s die jarenlang ervaring hebben in het onderwijs naar deze ‘nieuwkomers’?
Met de school voerden we een enquête om te polsen naar de ervaringen van zij-instromers, maar ook de indruk die ze laten bij hun collega’s. Die zijn duidelijk erg positief over de mix van leraren met verschillende achtergronden. “De resultaten tonen dat leerkrachten die samenwerken met zij-instromers opvallend positiever zijn over hun toegevoegde waarde”, aldus Inge De Cock, algemeen directeur van Visitatie. “Bovendien geven zij aan dat het gebrek aan onderwijservaring helemaal niet als een gemis wordt ervaren. Meer zelfs, doordat wij zoveel arbeidsmarktgerichte richtingen aanbieden, kunnen zij-instromers de leerstof via voorbeelden en ervaringen ook heel gericht toepassen op de praktijk.”
Een boeiend onderzoek dat een nuttige bijdrage wil leveren aan debat rond zij-instromers. Veel leesplezier:
Leave a Reply